Google adverteren

Eigenlijk is het helemaal niet lastig om te gaan ondernemen. In het voortraject is de lastigste klus om een goed concept te bedenken. Maar als dat gelukt is, kun je naar de Kamer van Koophandel en ben je even later ondernemer. Iedereen weet dat het dan pas begint. Je product of dienst kan nog zo mooi zijn, het moet ook aan de man worden gebracht. Garanties zijn er niet. Er zijn genoeg voorbeelden van ondernemers die alles goed deden en toch niet slaagden. Of het aan de verkeerde marketing lag, kan niet gezegd worden, maar de kans is aanwezig. Succesvolle marketing is de sleutel naar succes. In dit artikel staan vijf sleutels die je kunt gebruiken.

Online adverteren

Vraag aan tien ondernemers waar je moet adverteren en ze zullen waarschijnlijk alle tien het internet noemen. Online is waar het gebeurt, ook voor jouw dienst of bedrijf. Iedere ondernemer wil hoog in Google komen te staan. Daar kun je voor betalen. Google Ads verschijnen tussen de zoekopdrachten. Als mensen zoeken op bepaalde woorden, komt jouw betaalde advertentie tevoorschijn. Je kunt veel potentiële klanten bereiken met Google adverteren. Samen met een adviseur bepaal je de juiste strategie en zoekwoorden.

Zet niet alleen hoog in

Veel ondernemers willen het hoogste en dat is ook een mooi streven. Alleen hoef je om het hoogste te bereiken niet alleen in te zetten op de grootste zoekmachines. Bing adverteren is bijvoorbeeld ook heel aantrekkelijk. Bing heeft bij lange na niet het marktaandeel van Google, maar komt nog altijd aan 5%. Op zakelijk gebied is dit zelfs 10%. Je bent dus aan het vissen in een vijver met vele honderdduizenden klanten.

Maak beloftes waar

Zou jij terugkeren naar een bedrijf dat niet eerlijk naar je is geweest? Als je in een folder leest dat je bij de plaatselijke bakker gratis een zak krentenbollen krijgt bij de aankoop van een halfje bruin, moet dat worden waargemaakt. Dit is maar een voorbeeld, het eerlijk zijn is op elk gebied belangrijk. Klanten verdienen het om te weten waar ze aan toe zijn. Ga dus geen loze beloften doen. Je krijgt ze als een boemerang terug in je gezicht.

Kies een doelgroep

Als de bakkerij uit het vorige voorbeeld een glutenvrije is, weten mensen die glutenvrij eten waar ze moeten zijn. De ondernemer heeft een duidelijke doelgroep. Voor een glutenvrije bakker is dat misschien makkelijker dan voor jou, maar ook bij jou is het belangrijk om een doelgroep te kiezen. Dan kun je veel eenvoudiger reclame maken.

Maak wat van je content

Kanalen op sociale media zijn ideaal voor ondernemers. Je kunt gratis een hoop klanten bereiken. Een voorwaarde is dat de content de moeite waard is. Alleen een foto van een zak krentenbollen is niet genoeg, klanten willen meer. Maak bijvoorbeeld een filmpje van hoe de krentenbollen worden gemaakt. Of laat vijf mensen de krentenbol proeven en neem op hoe deze bevalt. Dan heeft je content iets unieks, en daar houden je klanten van.